Rozpoczęcie terapii jąkania powinna poprzedzać dokładna diagnoza.

Logopeda ocenia rozwój mowy na podstawie:

  1. Budowy i sprawności wargi, język, podniebienia miękkiego, twardego, zgryzu i żuchwy;
  2. Czynności fizjologicznych w obrębie narządów mowy, czyli odgryzania, gryzienia, żucia oraz połykania;
  3. Tempa mowy: normalne, zwolnione, szybkie;
  4. Toru oddechowego, czyli czy dziecko oddycha nosem, ustami;
  5. Płynności mowy;
  6. Prozodii mowy, czyli rytmu , melodii i akcentu;
  7. Słuchu fizjologicznego;
  8. Słuch fonematycznego, czyli umiejętności różnicowania głosek oraz analizy i syntezy słuchowej wyrazów;
  9. Rozumienia, czyli mowy biernej:
    • pojedynczych słów – nazw przedmiotów, zjawisk, czynności, stosunków przestrzennych;
    • połączeń słownych - rozumienie różnych form gramatycznych
    • zdań złożonych - rozumienie zdań o różnej składni.
  10. Mówienia, czyli mowy czynnej:
    • wymowy głosek, zasobu słownictwa, czyli leksyki;
    • zastosowania form gramatycznych, budowy zdań;
    • prozodii mowy.