Rozpoczęcie terapii jąkania powinna poprzedzać dokładna diagnoza.
Logopeda ocenia rozwój mowy na podstawie:
- Budowy i sprawności wargi, język, podniebienia miękkiego, twardego, zgryzu i żuchwy;
- Czynności fizjologicznych w obrębie narządów mowy, czyli odgryzania, gryzienia, żucia oraz połykania;
- Tempa mowy: normalne, zwolnione, szybkie;
- Toru oddechowego, czyli czy dziecko oddycha nosem, ustami;
- Płynności mowy;
- Prozodii mowy, czyli rytmu , melodii i akcentu;
- Słuchu fizjologicznego;
- Słuch fonematycznego, czyli umiejętności różnicowania głosek oraz analizy i syntezy słuchowej wyrazów;
- Rozumienia, czyli mowy biernej:
- pojedynczych słów – nazw przedmiotów, zjawisk, czynności, stosunków przestrzennych;
- połączeń słownych - rozumienie różnych form gramatycznych
- zdań złożonych - rozumienie zdań o różnej składni.
- Mówienia, czyli mowy czynnej:
- wymowy głosek, zasobu słownictwa, czyli leksyki;
- zastosowania form gramatycznych, budowy zdań;
- prozodii mowy.